- tel.: 42 235 31 95
- fax.: 42 235 31 96
- szkolenia@izbapodatkowa.pl
Zapraszamy do kontaktu
Z początkiem września weszła w życie część przepisów ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o administracji podatkowej (całość ustawy wejdzie w życie od 1 stycznia 2016 r.). Nowe regulacje odnoszą się m.in. do utworzenia specjalnych centrów obsługi, w których podatnicy mogą skorzystać z pomocy asystentów. Obsługa oraz wsparcie w centrum obsługi opiera się na następujących działaniach:
- przyjmowanie podań i deklaracji, wydawaniu zaświadczeń oraz udzielaniu wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego (również podmiotom zamierzającym podjąć działalność gospodarczą) – co istotne, zadania te wykonywane są w każdym centrum obsługi, niezależnie od terytorialnego zasięgu działania Naczelnika US;
- przyjmowanie podań, deklaracji i zgłoszeń określonych odrębnymi przepisami;
- zapewnianie stanowiska komputerowego z dostępem do portalu podatkowego;
- informowanie o danych kontaktowych właściwych organów wraz ze wskazaniem zakresu ich kompetencji.
Asystenci, rekrutowani spośród pracowników urzędów skarbowych, będą pracować w 50 centrach obsługi podatników funkcjonujących przy urzędach skarbowych. Pilotaż będzie trwał do końca roku, po czym asystenci podatników mają pojawić się we wszystkich urzędach skarbowych w Polsce. Podkreślić należy, że z usług asystentów będą mogli korzystać tylko mikroprzedsiębiorcy, tj. przedsiębiorcy, których firmy nie zatrudniają więcej niż 10 pracowników, a roczny obrót nie przekracza 2 mln euro rocznie. Co więcej, asystenci podatnika będą realizowali swoje zadania przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy od dnia wydania podatnikowi potwierdzenia nadania NIP. Aby skorzystać z pomocy asystenta, przedsiębiorca rozpoczynający działalność lub prowadzący ją nie dłużej niż 18 miesięcy musi złożyć wniosek do właściwego Naczelnika US.
Ministerstwo Finansów podkreśla, że celem nowych rozwiązań jest przygotowanie podatnika do samodzielnego wykonywania obowiązków podatkowych, co nabiera dużego znaczenia w świetle dominującej w prawie polskim zasady samoobliczenia podatku. Jednocześnie Wiceminister Finansów zaznacza, że porad udzielanych przez asystentów nie należy mylić z doradztwem podatkowym, bowiem inny jest zakres i specyfika działań asystentów oraz profesjonalnych doradców. W tym miejscu należy zauważyć, że pewne wątpliwości budzić może kwestia ewentualnej odpowiedzialności asystenta za udzielenie niewłaściwej informacji podatnikowi, co doprowadzić może do nieprawidłowego zastosowania przepisów. W tym kontekście dają się słyszeć głosy, że jeżeli korzystanie z porad asystenta nie gwarantuje podatnikowi prawidłowości jego działania, omawiana instytucja wydaje się mało użyteczna.
Aleksandra Krajewska
Grzegorz Makowski

