- tel.: 42 235 31 95
- fax.: 42 235 31 96
- szkolenia@izbapodatkowa.pl
Zapraszamy do kontaktu
W interpretacji tej Minister Finansów stwierdził, że podmiot leczniczy, który nie jest indywidualnym przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą jako lekarz lub lekarz dentysta, ma obowiązek stosowania kas rejestrujących przy sprzedaży usług medycznych, w toku których opieka medyczna świadczona jest przez lekarzy i lekarzy dentystów, dopiero po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym nastąpi przekroczenie obrotu.
Popatrzmy na przepisy. Od 1 stycznia 2015 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. 2014, poz. 1544 ze zm.)
Zgodnie z § 4 pkt 2 lit. f ww. rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów – z wyjątkiem świadczenia usług na warunkach określonych w poz. 35 załącznika do rozporządzenia przez podatnika, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy, oraz świadczenia usług, o których mowa w lit. i, świadczonych na pokładach samolotów lub w sposób określony w poz. 45 załącznika do rozporządzenia.
Z powyższego przepisu wynika, że (jakichkolwiek) zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących nie stosuje się przy świadczeniu usług w zakresie opieki medycznej. Normodawca w zdaniu wstępnym ww. przepisu wskazuje, że nie stosuje się wówczas ani zwolnień wynikających z załącznika do rozporządzenia (np. gdy zapłata została otrzyma w całości za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej) powołuje się bowiem na § 2 rozporządzenia, ani nie stosuje się zwolnień przedmiotowo-podmiotowych, jak i przedmiotowych (limit 20.000 zł obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych) powołując się na § 3 tego rozporządzenia.
Jedynym wyjątkiem, który w przypadku świadczenia usług w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów nie wymaga ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej jest przypadek refakturowania tych usług na rzecz własnych pracowników.
Dalsza część przepisu wskazuje, że powyższych zwolnień wskazanych w § 2 i § 3 rozporządzenia nie stosuje się w przypadku świadczenia usług w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów.
Kto ma świadczyć ww. usługi, aby były one obligatoryjnie ewidencjonowane w kasie rejestrującej? Czy rzeczywiście usługi w zakresie opieki medycznej świadczyć ma lekarz lub lekarz dentysta, aby musiałyby być one ufiskalnione w kasie rejestrującej? A może każdy podmiot, który wykonuje w ramach swojej działalności wskazane usługi ma obowiązek posiadać kasę rejestrującą (oczywiście z uwzględnieniem § 5 ust. 8 ww. rozporządzenia) i usługi te ma obowiązek ewidencjonować?
Przepis jasno to wskazuje: „zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów”. Zwolnień nie stosuje się do usług opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów. Jeżeli świadczona będzie usługa opieki medycznej, która to opieka medyczna będzie sprawowana przez lekarzy i lekarzy dentystów, to taka usługa nie będzie korzystała ze zwolnień. Należy zwrócić uwagę na to, że to nie usługi w zakresie opieki medycznej świadczone przez lekarzy i lekarzy dentystów będą obligatoryjnie ewidencjonowane w kasie rejestrującej, lecz ewidencjonowane będą usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów. Ustawodawca kładzie nacisk na sposób wykonania usług w zakresie opieki medycznej „świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów”, a nie na podmiotach, które takie usługi mają wykonywać. Usługi w zakresie opieki medycznej mogą być bowiem wykonywane przez jakikolwiek podmiot pod warunkiem, że owa opieka medyczna ma być świadczona przez lekarzy i lekarzy dentystów. Gdyby powyższy przepis skierowany był wyłącznie do lekarzy i lekarzy dentystów jego brzmienie byłoby następujące: zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług w zakresie opieki medycznej świadczonych (zamiast świadczonej) przez lekarzy i lekarzy dentystów. W takim przypadku opieka mogłaby być wykonywana przez kogokolwiek, byleby usługi te świadczył lekarz i lekarz dentysta. Jednakże przepis nie kładzie nacisku na to kto ma te usługi świadczyć, lecz na to kto ma wykonywać (sprawować) opiekę medyczną.
Powyższe uwagi jednoznacznie wskazują, że stanowisko Ministra Finansów w ww. interpretacji jest błędne. Jest to o tyle interesujące, że Minister zmienił interpretację indywidualną z niekorzystnej dla podatnika na interpretację dla niego korzystną.
Dodatkowym argumentem, które wzmacnia przedstawione przeze mnie stanowisko jest to, że przyjęcie jako obowiązkowego stanowiska przedstawionego w interpretacji Ministra Finansów spowodowałoby, że bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania objęte byłyby wszelkie usługi w zakresie opieki medycznej niezależnie od tego przez jaki podmiot byłyby wykonywane (np. psychologów, rehabilitantów, fizjoterapeutów) pod warunkiem, że specjaliści ci zatrudniani byliby przez lekarzy i lekarzy dentystów, i to lekarze i lekarze dentyści jako podatnicy podatku VAT usługi te by świadczyli.
Ponadto skoro Minister Finansów zmienił przedmiotową interpretację powinien zacząć zmieniać następne, w których prezentowane jest identyczne stanowisko jak w zmienionej interpretacji: Świadczenie usług w zakresie opieki medycznej przez lekarza lub lekarza dentystę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych, w sytuacji gdy świadczenia te wykonywane są przez podatnika lub podmioty, które zatrudniają osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje (lekarze i/lub lekarze dentyści), objęte jest bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących. - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2 czerwca 2015 r. nr ITPP1/4512-342/15/AJ.
Wojciech Zajączkowski

