- tel.: 42 235 31 95
- fax.: 42 235 31 96
- szkolenia@izbapodatkowa.pl
Zapraszamy do kontaktu
Wykaz będzie zawierał następujące informacje:
1) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku;
2) imiona i nazwiska w przypadku podatników będących osobami fizycznymi, lub pełną nazwę w przypadku podatników niebędących osobami fizycznymi;
3) adres miejsca prowadzenia działalności gospodarczej bądź adres głównego miejsca wykonywania działalności, jeżeli działalność gospodarcza jest prowadzona w kilku miejscach lub na terenie całego kraju - w przypadku podatnika będącego osobą fizyczną;
4) adres siedziby - w przypadku podatnika niebędącego osobą fizyczną;
5) wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym lub zgłoszeniu aktualizacyjnym numery:
a) rachunków rozliczeniowych podatnika w rozumieniu art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo bankowe,
b) imiennych rachunków podatnika w SKOK, której jest członkiem, otwartych w związku z prowadzoną przez członka działalnością gospodarczą;
6) datę:
a) rejestracji podatnika jako podatnika VAT czynnego,
b) wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT czynnego,
c) przywrócenia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego;
7) podstawę prawną:
a) wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT czynnego,
b) przywrócenia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego.
Projekt ustawy wprowadza również zmiany do ustaw o podatkach dochodowych uzależniając zaliczenie wydatku do koszów uzyskania przychodów od płatności, określonej w art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (wartość transakcji przekracza 15.000 zł) w przypadku transakcji z podatnikiem zarejestrowanym na potrzeby podatku VAT jako podatnik VAT czynny, dokonanej na rachunek bankowy zawarty w ww. wykazie.
Równocześnie w tej samej ustawie proponuje się zmianę do ustawy Ordynacja podatkowa, z której wynika (nowododany art. 117ba1 Ordynacji podatkowej), że zapłata na rachunek bankowy, który nie został wymieniony w ww. wykazie podatników VAT czynnych, jeżeli wartość transakcji przekracza 15.000 zł, będzie skutkowała odpowiedzialnością solidarną nabywcy za niezapłacony w terminie podatek przez sprzedawcę. Odpowiedzialność nabywcy będzie dotyczyła części podatku proporcjonalnie przypadającego na tę dostawę towarów lub to świadczenie usług, wobec której zapłata nie została uregulowana na rachunek bankowy wskazany w wykazie.
Wydaje się, że tak skonstruowany przepis nie będzie skutkował odpowiedzialnością solidarną nabywcy jeżeli zapłata za transakcję o jednorazowej wartości przekraczającej 15.000 zł zostanie zrealizowana gotówką. Oczywiście taka realizacja płatności nie będzie dawać nabywcy prawa do zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego. Nie zmieni to jednak faktu, że przy takiej treści art. 117ba Ordynacji podatkowej odpowiedzialność solidarna w zakresie VAT u nabywcy nie wystąpi.
W projekcie ustawy wskazano termin wejścia ww. zmian w życie – 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Wojciech Zajączkowski
1 Proponowana treść art. 117ba Ordynacji podatkowej jest następująca: Podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, na rzecz którego dokonano dostawy towarów lub świadczenia usług, odpowiada solidarnie wraz z podmiotem dokonującym tej dostawy towarów lub tego świadczenia usług za jego zaległości podatkowe w części podatku proporcjonalnie przypadającej na tę dostawę towarów lub to świadczenie usług, jeżeli zapłata należności z tytułu tej dostawy towarów lub tego świadczenia usług została dokonana na rachunek inny niż zawarty w wykazie podatników VAT czynnych, o którym mowa w art. 96 ust. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek dokonania zapłaty za pośrednictwem rachunku bankowego, z zastrzeżeniem art. 112.

