Zapraszamy do kontaktu

Aktualności podatkowe
Obowiązek raportowanie danych w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego dosięgnie przedsiębiorców szybciej, niż myśleli!
25 maja 2016
W pierwotnym założeniu rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (druk nr 367) miał zasadniczo dotyczyć wprowadzenia nowego uregulowania w postaci klauzuli przeciwko unikaniu podwójnego opodatkowania. Zmiany poszły jednak dalej, ponieważ w dniu 13 maja 2016 r. sejm uchwalił nowelizację, w której znalazła się poprawka w zakresie Jednolitego Pliku Kontrolnego. Pomimo zastrzeżenia, że niniejsza zmiana wykroczyła poza zakres rządowego projektu ustawy, Senat zaaprobował ustawę w zaproponowanym kształcie i nie zgłosił ze swojej strony żadnych propozycji zmian.

Na podstawie uchwalonej zmiany  w art. 82 po § 1a dodaje się § 1b w brzmieniu: „Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, prowadzące księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, są obowiązane, bez wezwania organu podatkowego, do przekazywania, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ministrowi właściwemu do  spraw finansów publicznych informacji o prowadzonej ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3, za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, wskazując miesiąc, którego ta informacja dotyczy.”

Tak zaprojektowana zmiana zobowiązuje przedsiębiorców do przesyłania danych z ewidencji VAT w formie odpowiadającej strukturze Jednolitego Pliku Kontrolnego. Należy zwrócić uwagę, że w tym przypadku obowiązek podatnika w zakresie raportowania przedmiotowych danych nie aktualizuje się w związku z żądaniem organu podatkowego - tak jak będzie to miało miejsce w przedmiocie pozostałych struktur niniejszego pliku – tylko będą one przesyłane automatycznie za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

W zależności od wielkości przedsiębiorcy, dane z zakresu prowadzonej przez niego ewidencji VAT, będą generowane w formie JPK począwszy od:

  • 1 lipca 2016 r. – duzi przedsiębiorcy
  • 1 stycznia 2017 r. – mali i średni przedsiębiorcy
  • 1 stycznia 2018 r. – mikroprzedsiębiorcy

W związku z powyższym, w przypadku największych podmiotów pierwszy plik z tak wygenerowanymi danymi powinien zostać przesłany już z dniem 25 sierpnia 2016 r.

Jednocześnie trzeba podkreślić, że na podstawie tak zakreślonych terminów, okres przejściowy, w którym mali oraz średni przedsiębiorcy mieli dobrowolnie przesyłać dane w tak ustalonym formacie uległ znaczącemu skróceniu. Mianowicie dostosowanie oprogramowania przy użyciu którego podmioty te prowadzą swoje księgi podatkowe, miało pierwotnie nastąpić dopiero od 1 stycznia 2018 r. Oczywiście wdrożenie nowych rozwiązań informatycznych ma dotyczyć jedynie Schematu JPK VAT(1) V1-0, niemniej i tak ostatecznie wiąże się to z pewnymi utrudnieniami oraz poniesieniem stosownych kosztów.

Wypada również zauważyć, że na skutek omawianej nowelizacji przepisów poza obowiązkiem przesyłania danych z ewidencji VAT w formie elektronicznej przez najmniejsze podmioty prowadzące działalność gospodarczą tj. mikroprzedsiębiorców, zostali oni także objęci dwuletnim okresem przejściowym w zakresie dobrowolnego przesyłania danych, dotyczących pozostałych struktur JPK, o czym świadczy zmieniony art. 29 noweli Ordynacji podatkowej z dnia 10 września 2015 r. – „Mikroprzedsiębiorcy, mali i średni przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy zmienianej w art. 12 w okresie od dnia 1 lipca 2016 r. do dnia 30 czerwca 2018 r. mogą przekazywać dane w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2

Na koniec należy jeszcze wspomnieć o konsekwencjach, jakie czekają tych podatników, którzy nie będą w sposób prawidłowy wywiązywać się z nałożonego na nich obowiązku. Otóż na mocy art. 80 § 1 ustawy kodeks karny skarbowy, kto wbrew obowiązkowi nie składa w terminie właściwemu organowi wymaganej informacji podatkowej, podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych. Z kolei z § 3 wskazanego powyżej uregulowania wynika, że jeżeli złożono nieprawdziwą informację, sprawca podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych. Zatem kara grzywny będzie dotyczyć zarówno sytuacji, w której podatnik w ogóle nie prześle danych pochodzących z prowadzonej ewidencji VAT, wygenerowanej w formie JPK, jak również sytuacji, w której niniejsze dane okażą się nieprawdziwe.

Podsumowując można powiedzieć, że podatnicy z dnia na dzień są zaskakiwani coraz to nowymi zmianami przepisów i pozostawia się im stosunkowo niewiele czasu na zaadoptowanie do nowo wprowadzanych rozwiązań prawnych, które przecież bezpośrednio przekładają się na prowadzoną przez nich działalność gospodarczą. Ponadto tak konstruowane zmiany często pozostają w sprzeczności z już istniejącymi regulacjami. W omawianym przypadku trzeba wskazać, iż obowiązek przesyłania danych za okresy miesięczne nie uwzględnia tego, że póki co podatnicy mogą korzystać również z kwartalnego sposobu rozliczenia podatku od towarów i usług.

Katarzyna Rogowska
http://www.izbapodatkowa.pl/serwis/img/marianski.png

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.