- tel.: 42 235 31 95
- fax.: 42 235 31 96
- szkolenia@izbapodatkowa.pl
Zapraszamy do kontaktu
Aktualności podatkowe
Ograniczenie liczby kodów PKD w rejestrze przedsiębiorców
15 grudnia 2014
Przy zakładaniu spółki prawa handlowego niezbędne jest wskazanie w umowie (bądź statucie) spółki przedmiotu jej działalności, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (dalej jako PKD). Te dane podlegają zgłoszeniu do sądu rejestrowego i są następnie ujawniane z rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. W dniu 1 grudnia 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, wprowadzająca istotne zmiany w zakresie omawianego zagadnienia.
Ustawa z dnia 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie innych ustaw wprowadziła ograniczenie dopuszczalnej liczby kodów PKD, wpisanych w rejestrze przedsiębiorców. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą wykazać w rejestrze nie więcej niż dziesięć pozycji w zakresie PKD. Dodatkowo należy wskazać jeden przedmiot przeważającej działalności, określając go na poziomie podklasy, czyli pięcioelementowego kodu. Zmiana ta oznacza, iż w przypadku posiadania większej ilości kodów PKD, przedsiębiorca będzie zobowiązany wybrać te, które uważa za najważniejsze dla prowadzonej działalności i jedynie te kody PKD zgłosić do sądu rejestrowego.
Co istotne, podmioty istniejące i wpisane już do Krajowego Rejestru Sądowego mają obowiązek dostosować do nowych przepisów ujawnioną w KRS informację w zakresie przedmiotu działalności. Warto zwrócić uwagę, iż obowiązek ten dotyczy także zgłoszonych wniosków o zmianę danych w zakresie przedmiotu działalności spółki, jeśli wniosek nie został rozpoznany do dnia wejścia w życie znowelizowanych przepisów. Aktualizacji danych należy dokonać przy pierwszym wniosku o zmianę danych w Rejestrze, nie później jednak niż w terminie 5 lat od dnia wejścia w życie w/w ustawy. W czasie tego terminu trzeba dokonać zgłoszenia w zakresie wyboru dziesięciu pozycji PKD.
Należy przy tym podkreślić, że wprowadzana zmiana nie powoduje konieczności dokonywania zmian w samej umowie spółki. W dalszym ciągu dopuszczalne jest uwzględnianie w nich większej ilości pozycji PKD, z tym że nie wszystkie zostaną ujawnione w rejestrze przedsiębiorców.
Podsumowując, ostatnia nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym nałożyła na przedsiębiorców obowiązek zweryfikowania przedmiotu działalności prowadzonych spółek i dokonania odpowiednich zmian we wpisie do rejestru przedsiębiorców. Na dostosowanie się do nowych przepisów ustawodawca zakreślił pięcioletni termin.
Dorota Tarnowska,
Magdalena Fitzner

Co istotne, podmioty istniejące i wpisane już do Krajowego Rejestru Sądowego mają obowiązek dostosować do nowych przepisów ujawnioną w KRS informację w zakresie przedmiotu działalności. Warto zwrócić uwagę, iż obowiązek ten dotyczy także zgłoszonych wniosków o zmianę danych w zakresie przedmiotu działalności spółki, jeśli wniosek nie został rozpoznany do dnia wejścia w życie znowelizowanych przepisów. Aktualizacji danych należy dokonać przy pierwszym wniosku o zmianę danych w Rejestrze, nie później jednak niż w terminie 5 lat od dnia wejścia w życie w/w ustawy. W czasie tego terminu trzeba dokonać zgłoszenia w zakresie wyboru dziesięciu pozycji PKD.
Należy przy tym podkreślić, że wprowadzana zmiana nie powoduje konieczności dokonywania zmian w samej umowie spółki. W dalszym ciągu dopuszczalne jest uwzględnianie w nich większej ilości pozycji PKD, z tym że nie wszystkie zostaną ujawnione w rejestrze przedsiębiorców.
Podsumowując, ostatnia nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym nałożyła na przedsiębiorców obowiązek zweryfikowania przedmiotu działalności prowadzonych spółek i dokonania odpowiednich zmian we wpisie do rejestru przedsiębiorców. Na dostosowanie się do nowych przepisów ustawodawca zakreślił pięcioletni termin.
Dorota Tarnowska,
Magdalena Fitzner

Zobacz także:


Data aktualizacji: 2021-07-22