Zapraszamy do kontaktu

CHCESZ WIEDZIEĆ WIĘCEJ?
Jeśli zainteresowała Państwa przedstawiana problematyka, zapraszamy do udziału w naszych szkoleniach z zakresu rachunkowości.
Aktualności podatkowe
Opodatkowanie kosztów przesyłki pocztowej
27 maja 2013

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w indywidualnej interpretacji z dnia 29 kwietnia 2013 r. Nr ITPP2/443-145/13/EK wypowiedział się w zakresie zwolnienia od podatku opłaty pocztowej w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawarcia umowy w imieniu klienta.

Z pytaniem do organu podatkowego zwrócił się Podatnik, który prowadzi sprzedaż wysyłkową, sprzedając różne towary w Internecie. Po dokonanym zakupie klient uiszcza cenę za towar, powiększoną o uśredniony koszt przesyłki (w momencie sprzedaży Podatnik nie jest w stanie określić faktycznego kosztu, czasami są odchylenia od „0,05 gr.” do 2 zł). Podatnik nie ma pisemnej umowy z Pocztą Polską na usługi pocztowe, które dokonywane są na zasadach ogólnych.

Na dzień dzisiejszy na paragonie fiskalnym „nabijana” jest cena netto powiększona o usługi pocztowe i nalicza stawkę 23%. Na stronie internetowej Podatnik podaje informację dla kupujących, że nie zarabia na przesyłkach i że w momencie zakupu kupujący udziela pełnomocnictwa „w pośredniczeniu pomiędzy klientem a Pocztą Polską”. Z uzyskanej informacji telefonicznej z urzędu skarbowego wynika, że posiadając takie pełnomocnictwo, do kwot pobranych za usługi pocztowe Podatnik mógłby nie naliczać podatku od towarów i usług.

Podatnik zadał pytanie, czy koszt przesyłki powinien być wyszczególniony i wykazany w stawce zwolnionej, czy o koszt przesyłki powinna być powiększona cena za towar i wykazana w stawce 23%?

Zdaniem Podatnika, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opisana w stanie faktycznym usługa jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe. Organ zauważył, że na podstawie art. 29 ust. 1 tej ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do brzmienia art. 79 lit. c Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.), podstawa opodatkowania nie obejmuje następujących elementów kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym. Podatnik musi przedstawić dowód na rzeczywistą kwotę kosztów, o których mowa w akapicie pierwszym lit. c), i nie może odliczyć VAT, który w danym przypadku mógł zostać naliczony.

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku. Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną - realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Powyższe zwolnienie przewidziane w ustawie o podatku od towarów i usług ma charakter przedmiotowo-podmiotowy co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie do usług pocztowych świadczonych przez powołaną do tego instytucję (operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych). Natomiast brak jest w przepisach podatkowych podstawy do stosowania wymienionego zwolnienia w dalszych fazach obrotu usługami (dokonywanego na zasadzie „refaktury”). Zgodnie z podstawową zasadą, podatnik występujący w charakterze sprzedawcy, który wysyła zamówiony przez nabywcę towar i korzysta przy tym z usług operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych, świadczy usługę pocztową na rzecz nabywcy towaru. Usługa ta nie jest jednak, ze względu na świadczący ją podmiot, usługą wymienioną w art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, co oznacza, iż nie jest objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Kwestia pełnomocnictwa została uregulowana w przepisach art. 98-109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), a kwestia przedstawicielstwa w art. 95 § 1 i § 2 Kodeksu. Zgodnie z art. 95 § 1 Kodeksu, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. W myśl § 2 powyższego artykułu, czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. Stosownie do brzmienia art. 96 Kodeksu cywilnego, umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Należy wskazać, iż pełnomocnictwo udzielone do określonego rodzaju czynności będzie pełnomocnictwem rodzajowym, charakteryzującym się tym, iż w jego treści określony jest rodzaj i przedmiot czynności, do których umocowany został pełnomocnik. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, forma pełnomocnictwa może być dowolna.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro na podstawie pełnomocnictwa zawierana jest umowa o świadczenie usług pocztowych w imieniu i na rzecz klienta, to otrzymywana kwota na poczet tych usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem nie stanowi kwoty należnej, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, z tytułu sprzedaży.

Podkreślić jednak należy, iż skoro od klientów pobiera uśredniony koszt przesyłki, to w przypadku, gdy pobrana kwota jest wyższa, niż rzeczywisty koszt nabywanych na rzecz klienta usług pocztowych, różnica – wbrew twierdzeniu Podatnika – stanowi wynagrodzenie podlegającą opodatkowaniu za świadczoną usługę, według stawki 23%.

Zobacz szkolenia:

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.