- tel.: 42 235 31 95
- fax.: 42 235 31 96
- szkolenia@izbapodatkowa.pl
Zapraszamy do kontaktu
Aktualności podatkowe
Projekt zmian przepisów dotyczących ulgi na złe długi
21 lipca 2014
Zgodnie z projektem założeń projektu zmiany ustawy o podatku od towarów i usług, który pojawił się na stronach internetowych Rządowego Centrum Legislacji Ministerstwo Finansów proponuje dokonać zmian przepisów odnoszących się do ulgi na złe długi.
1) Projektuje się wprowadzenie przepisu umożliwiającego wyłączenie nałożonego na dłużników obowiązku skorygowania całości (lub części) uprzednio odliczonego podatku naliczonego wynikającego z faktury, jeżeli nie ureguluje on w całości (lub części) należności w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, w przypadku, w którym dłużnicy będą w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji na ostatni dzień okresu rozliczeniowego, w którym upłynął ten 150. dzień.
Propozycja legislacyjna:
Proponuje się dodanie ust. 7 w art. 89b ustawy o VAT, zgodnie z którym przepisów nakładających obowiązek skorygowania przez dłużnika uprzednio odliczonego podatku naliczonego nie stosuje się, gdy dłużnik jest w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji na ostatni dzień okresu rozliczeniowego, w którym upłynął 150. dzień od dnia upływu terminu płatności należności wynikającej z faktury.
Uzasadnienie:
Wprowadzona zmiana spowoduje obniżenie kosztów postępowania upadłościowego (nie zapłacony podatek VAT będzie podlegał zgłoszeniu do masy upadłości), jak również przyczyni się do zmniejszenia asymetrii w stosowaniu ulgi na złe długi.
2) Proponuje się wprowadzenie zmiany mającej na celu usunięcie wątpliwości interpretacyjnych o braku możliwości stosowania ulgi na złe długi w przypadku, gdy pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem istnieją powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy.
Propozycja legislacyjna:
Proponuje się wprowadzenie w art. 89a ust. 7 zapisu o niestosowaniu przepisu art. 89a ust. 1-5 w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 2-4 ustawy o VAT.
Uzasadnienie:
Obowiązujący obecnie art. 89a ust. 7 ustawy o VAT określa sytuację kiedy skorzystanie przez wierzyciela z ulgi na złe długi nie może mieć miejsca ze względu na związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2-4, występujący między wierzycielem a dłużnikiem. Zapis ten budzi wątpliwości interpretacyjne. Doprecyzowanie przepisu odnoszącego się do braku możliwości skorzystania przez wierzyciela z tzw. ulgi na złe długi w przypadkach określonych w art. 32 ust. 2-4 wyeliminuje trudności interpretacyjne, wynikające z dotychczasowego brzmienia. Zmiana ta umożliwi również szersze stosowanie instytucji ulgi na złe długi.
3) Projektuje się również doprecyzowanie przepisu określającego sytuacje, w których podatnicy zwolnieni z podatku VAT po otrzymaniu lub uregulowaniu należności są odpowiednio obowiązani lub uprawnieni do dokonania korekty podatku w złożonej, wyłącznie na tę okoliczność, deklaracji podatkowej.
Propozycja legislacyjna:
Proponuje się wprowadzenie w art. 99 ust. 7 w pkt 3 zapisu o niestosowaniu przepisu art. 99 ust. 1 w sytuacji określonej w art. 89b ust. 1.
Uzasadnienie:
W art. 99 w ust. 7 określono sytuacje, w których podatnicy zwolnieni z podatku V AT po otrzymaniu lub uregulowaniu należności są odpowiednio obowiązani lub uprawnieni do dokonania korekty podatku w złożonej, wyłącznie na tę okoliczność, deklaracji podatkowej. Zmiana ma na celu doprecyzowanie tego przepisu poprzez uzupełnienie o sytuację wynikającą z art. 89b ust. 1, tj. obowiązek dłużnika do skorygowania całości (lub części) uprzednio odliczonego podatku naliczonego wynikającego z faktury, jeżeli nie ureguluje on całości (lub części) należności w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.
Projektowane przepisy mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
źródło: www.rcl.gov.pl
Propozycja legislacyjna:
Proponuje się dodanie ust. 7 w art. 89b ustawy o VAT, zgodnie z którym przepisów nakładających obowiązek skorygowania przez dłużnika uprzednio odliczonego podatku naliczonego nie stosuje się, gdy dłużnik jest w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji na ostatni dzień okresu rozliczeniowego, w którym upłynął 150. dzień od dnia upływu terminu płatności należności wynikającej z faktury.
Uzasadnienie:
Wprowadzona zmiana spowoduje obniżenie kosztów postępowania upadłościowego (nie zapłacony podatek VAT będzie podlegał zgłoszeniu do masy upadłości), jak również przyczyni się do zmniejszenia asymetrii w stosowaniu ulgi na złe długi.
2) Proponuje się wprowadzenie zmiany mającej na celu usunięcie wątpliwości interpretacyjnych o braku możliwości stosowania ulgi na złe długi w przypadku, gdy pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem istnieją powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy.
Propozycja legislacyjna:
Proponuje się wprowadzenie w art. 89a ust. 7 zapisu o niestosowaniu przepisu art. 89a ust. 1-5 w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 2-4 ustawy o VAT.
Uzasadnienie:
Obowiązujący obecnie art. 89a ust. 7 ustawy o VAT określa sytuację kiedy skorzystanie przez wierzyciela z ulgi na złe długi nie może mieć miejsca ze względu na związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2-4, występujący między wierzycielem a dłużnikiem. Zapis ten budzi wątpliwości interpretacyjne. Doprecyzowanie przepisu odnoszącego się do braku możliwości skorzystania przez wierzyciela z tzw. ulgi na złe długi w przypadkach określonych w art. 32 ust. 2-4 wyeliminuje trudności interpretacyjne, wynikające z dotychczasowego brzmienia. Zmiana ta umożliwi również szersze stosowanie instytucji ulgi na złe długi.
3) Projektuje się również doprecyzowanie przepisu określającego sytuacje, w których podatnicy zwolnieni z podatku VAT po otrzymaniu lub uregulowaniu należności są odpowiednio obowiązani lub uprawnieni do dokonania korekty podatku w złożonej, wyłącznie na tę okoliczność, deklaracji podatkowej.
Propozycja legislacyjna:
Proponuje się wprowadzenie w art. 99 ust. 7 w pkt 3 zapisu o niestosowaniu przepisu art. 99 ust. 1 w sytuacji określonej w art. 89b ust. 1.
Uzasadnienie:
W art. 99 w ust. 7 określono sytuacje, w których podatnicy zwolnieni z podatku V AT po otrzymaniu lub uregulowaniu należności są odpowiednio obowiązani lub uprawnieni do dokonania korekty podatku w złożonej, wyłącznie na tę okoliczność, deklaracji podatkowej. Zmiana ma na celu doprecyzowanie tego przepisu poprzez uzupełnienie o sytuację wynikającą z art. 89b ust. 1, tj. obowiązek dłużnika do skorygowania całości (lub części) uprzednio odliczonego podatku naliczonego wynikającego z faktury, jeżeli nie ureguluje on całości (lub części) należności w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.
Projektowane przepisy mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
źródło: www.rcl.gov.pl
Zobacz także:


Data aktualizacji: 2021-07-22