Zapraszamy do kontaktu

Aktualności podatkowe
Projekt zmian w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących
16 stycznia 2012

Na stronie Ministerstwa Finansów pojawiła się informacja dotycząca projektowanych zmian w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 257, poz. 1733 z późn. zm.).

Zaproponowana zmiana polega na wprowadzeniu zapisów uzupełniających w ww. rozporządzeniu Ministra Finansów (w § 2 ust. 1 pkt 2 i § 5 rozporządzenia). Zmiana ta jest związana z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług dokonaną ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332). Zgodnie z art. 1 pkt 25 lit. c ustawy z dnia z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach od dnia 1 września 2011 r. do wydawania potwierdzeń o spełnieniu przez kasy rejestrujące funkcji, kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące został upoważniony Prezes Głównego Urzędu Miar. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. odwołuje się w § 2 ust. 1 pkt 2 i § 5 jedynie do ważnych potwierdzeń ministra właściwego do spraw finansów publicznych, które były wydawane przez dniem 1 września 2011 r.

W świetle powyższego konieczne jest dostosowanie brzmienia § 2 ust. 1 pkt 2 i § 5 rozporządzenia do nowych zapisów ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązujących od dnia 1 września 2011 r. Po wprowadzeniu tych zmian zgodnie z nowym brzmieniem § 2 ust. 1 pkt 2, odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać, zwanym dalej „potwierdzeniem”. W myśl zmienianego przepisu § 5 rozporządzenia, w przypadku zakupu kas rejestrujących zintegrowanych w jednej obudowie z taksometrem, nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, odliczenia i zwroty, o których mowa w § 3, stosowałoby się odpowiednio.

Należy ponadto zaznaczyć, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach, wydane przez Ministra Finansów potwierdzenia stwierdzające spełnienie funkcji oraz kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, zachowują moc przez okres 3 lat od dnia ich wydania. Uzasadnia to dokonanie zmian w wyżej wymienionych przepisach § 2 ust. 1 pkt 2 i § 5 rozporządzenia, tak aby regulacje te obejmowały okresy, w których potwierdzenie wydaje Prezes Głównego Urzędu Miar, jak również te, w których potwierdzenia wydawał minister właściwy do spraw finansów publicznych. Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie z dniem jego ogłoszenia.

źródło: www.mf.gov.pl

Zobacz szkolenie:

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.