Zapraszamy do kontaktu

Aktualności podatkowe
Projekt zmiany opodatkowania usług finansowych i ubezpieczeniowych
14 lipca 2014
Zgodnie z projektem założeń projektu zmiany ustawy o podatku od towarów i usług, który pojawił się na stronach internetowych Rządowego Centrum Legislacji Ministerstwo Finansów proponuje ograniczyć zakres zwolnienia z VAT usług finansowych i ubezpieczeniowych. Ze zwolnienia wyłączone mają zostać niektóre części składowe tego rodzaju usług.
Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 13 ustawy o VAT zwolnienie od podatku obejmuje świadczenie usługi stanowiącej element usługi zwolnionej na podstawie ust. I pkt 7 i 3 7 - 41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ww. przepisami.

Art. 43 ust. 14 ustawy stanowi zaś, że przepisu art. 43 ust. 13 ustawy nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 3 7 -41.

Powyższe regulacje określają zakres zwolnień od podatku dla usług stanowiących części składowe zwolnionych od podatku usług finansowych i ubezpieczeniowych wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7 i 37 - 41, a więc ogólnie rzecz ujmując usług w zakresie transakcji dotyczących walut, transakcji ubezpieczeniowych, udzielania kredytów i pożyczek, gwarancji i wszelkich zabezpieczeń finansowych, transakcji w zakresie depozytów, płatności, transferów pieniężnych, instrumentów finansowych, udziałów w podmiotach posiadających osobowość prawną. Ze zwolnienia tego nie mogą jednakże korzystać czynności będące elementem usług pośrednictwa w świadczeniu ww. usług finansowych i ubezpieczeniowych.

Ministerstwo Finansów proponuje uchylenie ust. 13 i ust. 14 w art. 43 ustawy, jak również dostosowanie do tej zmiany brzmienia ust. 15 tego artykułu poprzez usunięcie we wprowadzeniu do wyliczenia odniesienia do ust. 13. W konsekwencji opodatkowane zostaną m.in usługi obsługi informatycznej kart kredytowych, zarządzania ryzykiem kredytowym czy wyceny szkód dla ubezpieczyciela.

Uzasadnienie:


Proponowana zmiana, zdaniem Ministerstwa Finansów, prowadzi do usunięcia z regulacji dotyczących zwolnień od VAT, zwolnienia dla usług stanowiących element zwolnionej od podatku usługi finansowej lub ubezpieczeniowej, wymienionej w art. 43 ust. 1 pkt 7 oraz 37 - 41 ustawy, stanowiących odrębną całość oraz będących właściwymi i niezbędnymi do świadczenia usługi zwolnionej.

Powyższe regulacje uznane zostały przez krajowe orzecznictwo sądowe za nieprecyzyjną implementację do krajowego porządku prawnego przepisów art. 135 ust. l lit. a) - f) dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, z późn. zm.). W opinii Naczelnego Sądu Administracyjnego polski ustawodawca w art. 43 ust. 13 ustawy nadał zwolnieniu przewidzianemu ww. przepisami dyrektywy VAT szerszy zakres (vide: wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2012 r. sygn. akt I FSK 268/12, wyrok z dnia 4 marca 2013 r. sygn. akt I FSK 577/12). Z tez zawartych w ww. wyrokach wynika, że sposób, w który dokonano ww. implementacji uniemożliwia zastosowanie w odniesieniu do tych przepisów prounijnej wykładni, a zatem uzasadnione jest usunięcie przepisów art. 43 ust. 13 i ust. 14 ustawy o VAT.

Zauważyć należy, że przepisy art. 43 ust. 1 pkt 7 i 37 - 41 są efektem implementacji do krajowego porządku prawnego przepisów mi. 135 ust. 1 lit. a) - f) dyrektywy VAT, zgodnie z którym zwolnieniu od tego podatku podlegają wymienione transakcje z dziedziny finansów i ubezpieczeń. Przepisy art. 43 ust. 13 i 14 nie mają wprawdzie bezpośredniego odpowiednika w przepisach dyrektywy VAT, stanowią jednak odzwierciedlenie tez wynikających z orzecznictwa TSUE, odnoszącego się do kwestii możliwości zastosowania, w świetle przepisów ww. dyrektywy, zwolnienia dla części składowej usługi ubezpieczeniowej lub finansowej wykonywanej przez podmiot trzeci (np. wyroki w sprawach C- 2/95 SDC, C-235/00 CSC, C-169/04 Abbey National, C-350/10 Nordea Pankki Suomi Oyj). Mając jednak na uwadze stanowisko NSA w rozstrzyganych przezeń sprawach Ministerstwo Finansów proponuje usunięcie ww. przepisów.

Projektowane usunięcie ww. przepisów nie oznacza automatycznego objęcia opodatkowaniem czynności stanowiących element zwolnionych usług finansowych i ubezpieczeniowych. Ocena skutków prawnopodatkowych w zakresie VAT dla takich czynności dokonywana będzie w oparciu o przepisy art. 43 ust. 1 pkt 7 i 37 - 41 ustawy, przy uwzględnieniu orzecznictwa TSUE w tym zakresie.

Projektowane przepisy mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.

źródło: www.rcl.gov.pl
Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.