Zapraszamy do kontaktu

Aktualności podatkowe
Projekt zmiany rozporządzenia w sprawie w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług
16 czerwca 2014
Projekt rozporządzenia przewiduje zmianę rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2013 r. poz. 1722 oraz z 2014 r. poz. 369), zwanego dalej ,,rozporządzeniem w sprawie zwolnień”.
Proponowane zmiany w rozporządzeniu w sprawie zwolnień wiążą się z wejściem w życie z dniem 18 lipca 2014 r. ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (Dz. U. poz. 498), która zastępuje ustawę z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 732). Przepisy nowej ustawy znacznie liberalizują podejście do zasad przeprowadzania zbiórek publicznych poprzez ograniczenie roli państwa w tym zakresie do tworzenia jedynie pewnych ram organizacyjnych i minimalnych mechanizmów kontrolnych, m. in. nie przewidują obowiązku uzyskiwania przez organizacje pożytku publicznego pozwoleń na przeprowadzanie zbiórek publicznych. Stąd też uzasadniona jest stosowna zmiana dotychczasowego brzmienia regulacji dotyczących zwolnień od podatku VAT niektórych czynności związanych ze sferą dobroczynności. Proponowane zatem zmiany mają charakter dostosowawczy do ww. przepisów ustawy w sprawie zbiórek publicznych oraz porządkowy, stanowiąc co do zasady kontynuację dotychczas obowiązujących rozwiązań w tym zakresie.

W § 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień wprowadza się do słowniczka terminów używanych w przepisach rozporządzenia definicję pojęcia: ,,cele pożytku publicznego".

Cele pożytku publicznego definiowane będą w sposób analogiczny jak w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych. Pomimo tego, że projektowane rozporządzenie obejmuje swoim zakresem takie rodzaje zbiórek środków pieniężnych oraz towarów, które stanowią, jak i nie stanowią zbiórek publicznych w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych, ze względu na charakter przedmiotowej regulacji (mającej na celu wsparcie dobroczynności) zasadne jest posłużenie się definicją analogiczną do definicji zawartej w tej ustawie. Celami pożytku publicznego będą zatem zgodne z prawem cele pozostające w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.), zawierającym katalog zadań związanych ze sferą zadań publicznych, w której wykonywane przez określone w tej ustawie organizacje czynności uznaje się za działalność pożytku publicznego. Dodatkowo za cele pożytku publicznego będą również uznawane cele religijne.

W § 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień proponuje się usunięcie odniesień do zbiórek publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych (m.in. do pozwoleń na przeprowadzenie zbiórek publicznych) w przepisach ustanawiających zwolnienia dla:

- dostaw towarów dokonywanych przez organizacje pożytku publicznego - § 3 ust. 1 pkt 1,
oraz
- czynności związanych ze zbieraniem środków pieniężnych na potrzeby działalności pożytku publicznego realizowanej przez organizacje pożytku publicznego za pośrednictwem SMS (tzw. SMS charytatywne) - § 3 ust. 1 pkt 12.
Odniesienia do zbiórek publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych zostały również usunięte w przepisach określających warunki stosowania zwolnień dla czynności dokonywanych przez organizacje pożytku publicznego (§ 3 ust. 2 pkt 2) oraz dla SMS charytatywnych (§ 3 ust. 6 pkt 1, 2, 7 oraz uchylenie pkt 3).

W ww. przepisach doprecyzowano natomiast, że zwolnienie od podatku związane jest z czynnościami dotyczącymi realizacji celów pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego.

Odniesienie do zbiórek publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych zostało natomiast zastosowane w projektowanym rozporządzeniu, w przepisach określających warunki stosowania niektórych zwolnień, tj. w dodanym pkt 4 w § 3 ust. 2 oraz przeredagowanym zapisie lit. c w § 3 ust. 1 pkt 1 7. Warunki te dotyczą wymogu przestrzegania przez organizacje pożytku publicznego oraz podmioty określone w § 3 ust. 1 pkt 17 rozporządzenia w sprawie zwolnień, tj. podmioty prowadzące działalność w zakresie opieki medycznej, pomocy społecznej, opieki nad dziećmi i młodzieżą, edukacji, sportu i wychowania fizycznego, kultury oraz przez kościoły i związki wyznaniowe i organizacje realizujące cele o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim, których działalność jest zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, 22, 24, 26 i 31 - 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), organizujące imprezy połączone ze zbiórką pieniędzy na potrzeby swojej działalności zwolnionej, przepisów w zakresie zbiórek publicznych, jeżeli towary lub środki pieniężne zostałyby przez nie otrzymane w trakcie zbiórek, które - z racji ich charakteru - objęte są reżimem regulacji dotyczących zbiórek publicznych. Zwolnienia od podatku dotyczące czynności, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 17 rozporządzenia będą zatem miały zastosowanie do sytuacji, gdy zbiórki środków będące w świetle przepisów ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych zbiórkami publicznymi, będą przeprowadzane zgodnie z przepisami tej ustawy.

Podobne zastrzeżenie jest w obecnie obowiązujących przepisach rozporządzenia w sprawie zwolnień jednym z warunków stosowania zwolnienia przez podmioty określone w § 3 ust. 1 pkt 17, a więc podmioty wykonujące czynności w podobnej co organizacje pożytku publicznego sferze działalności. Wprowadzenie analogicznego warunku stosowania zwolnień dla organizacji pożytku publicznego ma na celu wyrównanie sytuacji prawno-podatkowej podmiotów o różnym statusie, wykonujących jednakże w istocie takie same czynności, zmiana zaś brzmienia tego warunku (wymienionego obecnie w § 3 ust. 1 pkt 17 lit. c) wiąże się ze zmienionymi warunkami prowadzenia zbiórek publicznych.

Dodatkowo, w § 3 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, uzależniającym stosowanie zwolnienia dla czynności dostawy towarów nabytych w drodze darowizny lub za zebrane środki pieniężne od przeznaczenia w całości uzyskanych z ww. dostaw środków na realizację celów pożytku publicznego, wskazano, iż przekazanie tych środków ma nastąpić przed upływem trzech lat, licząc od końca roku, w którym zostały one uzyskane. Wprowadzenie ww. warunku stosowania zwolnień poprzez ustanowienie ram czasowych dla odpowiedniego wykorzystania środków umożliwia kontrolowanie spełnienia warunków do zastosowania przedmiotowego zwolnienia. Wydaje się, że zaproponowany okres na przekazanie ww. środków jest na tyle długi, iż organizacje pożytku publicznego nie powinny mieć problemu ze spełnieniem przedmiotowego warunku. Ww. warunek będzie mieć zastosowanie do środków pieniężnych z dostaw towarów, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, uzyskanych po dniu wejścia w życie projektowanego rozporządzenia.

Ponadto przepisami projektowanego rozporządzenia wprowadza się następujące zmiany o charakterze technicznym i doprecyzowującym:

- w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień - we wprowadzeniu do wyliczenia - usunięto, przy zapisie definiującym organizacje pożytku publicznego, odniesienie do ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, jako zbędne. Pomimo braku takiego odniesienia, organizacje te nadal będą definiowane jako organizacje pożytku publicznego w rozumieniu ww. ustawy. Proponowana zmiana jest jedynie zabiegiem redakcyjnym, mającym zwiększyć przejrzystość przedmiotowych regulacji.
- w § 3 ust. 1 pkt 17 rozporządzenia w sprawie zwolnień - we wprowadzeniu do wyliczenia - zastąpiono sformułowanie „zbiórką pieniędzy" wyrażeniem „zbiórką środków pieniężnych". Zmiana ta ma charakter techniczny, ujednolicający stosowane w rozporządzeniu słownictwo. - w § 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień dokonano doprecyzowania, którego celem jest jednoznaczne wyjaśnienie, iż określony w ust. 3 pkt 1 warunek stosowania zwolnienia dotyczy dokonywanych przez organizacje pożytku publicznego dostaw towarów otrzymanych w drodze darowizny (a więc czynności, o których mowa w§ 3 ust. 1 pkt 1 lit. a), zaś warunek, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 odnosi się do dokonywanych przez te organizacje dostaw towarów nabytych przez nie za środki pieniężne otrzymane w drodze darowizny (a więc czynności, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. b).

Planuje się wejście w życie zmiany rozporządzenia w sprawie zwolnień z dniem 18 lipca 2014 r., a więc z dniem, w którym wejdą w życie przepisy ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych.

źródło: www.rcl.gov.pl
Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.