- tel.: 42 235 31 95
- fax.: 42 235 31 96
- szkolenia@izbapodatkowa.pl
Zapraszamy do kontaktu
Aktualności podatkowe
Rozszerzenie zakresu podmiotów rejestrowanych w formie elektronicznej oraz udogodnienia przy ich prowadzeniu
25 stycznia 2015
Z dniem 15 stycznia 2015 r. weszła w życie nowelizacja ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 4), której przepisy przewidują możliwość rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółek handlowych: jawnej, komandytowej i z ograniczoną odpowiedzialnością w formie elektronicznej.
Wprowadzone zmiany są kolejnym krokiem ustawodawcy mającym na celu uproszczenie oraz odformalizowanie podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółek prawa handlowego. Obowiązujące od 15 stycznia 2015 r. przepisy umożliwiają zarówno obniżenie kosztów rejestrowania nowych podmiotów, jak i podejmowanie uchwał związanych z ich funkcjonowaniem w formie elektronicznej. W efekcie możliwym będzie szybkie oraz sprawne dokonywane standardowych czynności, przy jednoczesnym uniknięciu wymaganych opłat notarialnych.
Dotychczas możliwość zawiązania i rejestracji spółki przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego dotyczyła wyłącznie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Komentowana nowelizacja umożliwia rejestrację w trybie elektronicznym dodatkowo spółki jawnej oraz spółki komandytowej przy wykorzystaniu udostępnionego formularza i opatrzeniu go bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Możliwość założenia spółki jawnej przy wykorzystaniu systemu nie będzie jednak obejmować spółki jawnej powstałej z przekształcenia ze spółki cywilnej.
Zgodnie z treścią nowelizacji, od 1 kwietnia 2016 r. w stosunku do spółek zarejestrowanych według przygotowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości formularzy możliwe będzie również podejmowanie typowych uchwał dotyczących ich funkcjonowania w tym np. zatwierdzających sprawozdania finansowe, zmieniających umowę spółki czy też ustanawiających prokurentów w formie elektronicznej.
Dobrą wiadomością dla przedsiębiorców jest również fakt, że w sytuacji rejestracji spółki w drodze elektronicznej jak i przy podjęciu w tej formie określonych uchwał dotyczących jej funkcjonowania, unikną oni uiszczenia stosownych opłat notarialnych. Ponadto, aby zachęcić firmy do korzystania z elektronicznej formuły rejestracji, obniżono wysokość opłat sądowych za rejestrację w Krajowym Rejestrze Sądowym spółek jawnych i komandytowych zakładanych przy wykorzystaniu wzorca. W konsekwencji, w przypadku rejestracji spółek w KRS za pierwszy wpis wspólnicy zapłacą 250 zł (w formie tradycyjnej stawka ta wynosi 500 zł), zaś w wypadku zmian w umowie spółki opłata taka wyniesie 200 zł (w formie tradycyjnej stawka ta wynosi 250 zł).
Podsumowując, bez wątpienia wchodzące w życie w dniu 15 stycznia 2015 roku oraz 1 kwietnia 2016 roku zmiany w odniesieniu do rejestracji i prowadzenia niektórych spółek handlowych przy wykorzystaniu formularzy elektronicznych są korzystne dla przedsiębiorców. Po pierwsze, zarówno rejestracja jak i podejmowanie decyzji we wskazywanych podmiotach zostały ułatwione i odformalizowane – procedura elektroniczna nie będzie za sobą pociągać obowiązku wizyty u notariusza oraz faktycznego spotkania wszystkich wspólników. Ponadto, ustawodawca promuje „bezpapierowy” model rejestrowania spółek oraz zmian ich umów obniżając w tym zakresie opłaty sądowe. Finalnie, tryb elektroniczny z pewnością stanowi korzystną alternatywę wobec przedsiębiorców, dla których istotnym jest redukowanie kosztów funkcjonowania, a działających w ramach standardowych postanowień zawartych w proponowanych przez Ministerstwo formularzach.
Jakub Żurawiński

Dotychczas możliwość zawiązania i rejestracji spółki przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego dotyczyła wyłącznie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Komentowana nowelizacja umożliwia rejestrację w trybie elektronicznym dodatkowo spółki jawnej oraz spółki komandytowej przy wykorzystaniu udostępnionego formularza i opatrzeniu go bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Możliwość założenia spółki jawnej przy wykorzystaniu systemu nie będzie jednak obejmować spółki jawnej powstałej z przekształcenia ze spółki cywilnej.
Zgodnie z treścią nowelizacji, od 1 kwietnia 2016 r. w stosunku do spółek zarejestrowanych według przygotowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości formularzy możliwe będzie również podejmowanie typowych uchwał dotyczących ich funkcjonowania w tym np. zatwierdzających sprawozdania finansowe, zmieniających umowę spółki czy też ustanawiających prokurentów w formie elektronicznej.
Dobrą wiadomością dla przedsiębiorców jest również fakt, że w sytuacji rejestracji spółki w drodze elektronicznej jak i przy podjęciu w tej formie określonych uchwał dotyczących jej funkcjonowania, unikną oni uiszczenia stosownych opłat notarialnych. Ponadto, aby zachęcić firmy do korzystania z elektronicznej formuły rejestracji, obniżono wysokość opłat sądowych za rejestrację w Krajowym Rejestrze Sądowym spółek jawnych i komandytowych zakładanych przy wykorzystaniu wzorca. W konsekwencji, w przypadku rejestracji spółek w KRS za pierwszy wpis wspólnicy zapłacą 250 zł (w formie tradycyjnej stawka ta wynosi 500 zł), zaś w wypadku zmian w umowie spółki opłata taka wyniesie 200 zł (w formie tradycyjnej stawka ta wynosi 250 zł).
Podsumowując, bez wątpienia wchodzące w życie w dniu 15 stycznia 2015 roku oraz 1 kwietnia 2016 roku zmiany w odniesieniu do rejestracji i prowadzenia niektórych spółek handlowych przy wykorzystaniu formularzy elektronicznych są korzystne dla przedsiębiorców. Po pierwsze, zarówno rejestracja jak i podejmowanie decyzji we wskazywanych podmiotach zostały ułatwione i odformalizowane – procedura elektroniczna nie będzie za sobą pociągać obowiązku wizyty u notariusza oraz faktycznego spotkania wszystkich wspólników. Ponadto, ustawodawca promuje „bezpapierowy” model rejestrowania spółek oraz zmian ich umów obniżając w tym zakresie opłaty sądowe. Finalnie, tryb elektroniczny z pewnością stanowi korzystną alternatywę wobec przedsiębiorców, dla których istotnym jest redukowanie kosztów funkcjonowania, a działających w ramach standardowych postanowień zawartych w proponowanych przez Ministerstwo formularzach.
Jakub Żurawiński

Zobacz także:


Data aktualizacji: 2021-07-22