- tel.: 42 235 31 95
- fax.: 42 235 31 96
- szkolenia@izbapodatkowa.pl
Zapraszamy do kontaktu
Ministerstwo Finansów opublikowało poprawiony projekt zmian w ustawie o podatku od towarów i usług. Zmiana przepisów jest spowodowana nadużyciami w podatku od towarów i usług dotyczącymi obrotu paliwem oraz wyrobami stalowymi.
W art. 99 ustawy o VAT proponuje się dodanie ust. 3a i ust. 3b, powodujących ograniczenie możliwości składania deklaracji za okresy kwartalne podatnikom dokonującym dostaw towarów wymienionych w dodawanym do ustawy załączniku nr 13, jeżeli ich wartość sprzedaży netto w danym kwartale lub poprzedzającym go czterech kwartałach przekroczy kwotę 100.000 zł (w poprzednim projekcie była mowa jedynie o przekroczeniu kwoty 10.000 zł).
Powyższa zasada nie będzie obejmowała podmiotów dokonujących dostaw paliw wyłącznie na stacjach paliw do standardowych zbiorników pojazdów oraz podatników dokonujących dostaw gazu przewodowego.
Projektowana zmiana dotyczy dostaw towarów o wysokim ryzyku wyłudzeń i wysokiej wartości transakcji oraz ma na celu ograniczenie nieuczciwej konkurencji.
Przepisy te regulują również kwestie momentu, od którego podatnik traci prawo do rozliczenia się za okresy kwartalne. W przypadku, gdy dostawy towarów wymienionych w załączniku nr 13 do ustawy w jakimkolwiek miesiącu kwartału lub w jednym z czterech poprzedzających kwartałów przekroczą kwotę 100.000 zł, podatnicy będą zobowiązani do składania deklaracji podatkowych za okresy miesięczne począwszy od rozliczenia za pierwszy miesiąc kwartału w którym przekroczono tę kwotę – jeżeli przekroczenie kwoty miało miejsce w pierwszym lub drugim miesiącu kwartału, przy czym deklaracje za poszczególne miesiące, które upłynęły od rozpoczęcia danego kwartału, będą składane w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przekroczono kwotę 100.000 zł. Natomiast w przypadku, gdy przekroczenie kwoty ma miejsce w trzecim miesiącu kwartału, zobowiązanie do składania deklaracji podatkowych za okresy miesięczne powstaje od rozliczenia za pierwszy miesiąc kwartału następujący po kwartale, w którym przekroczono tę kwotę (ust. 3b pkt 2). Wyłączenie ze składania deklaracji kwartalnych obowiązywałoby przez następne cztery kolejne kwartały.
Projektuje się również zmiany art. 103, który reguluje terminy płatności podatku, dotyczące wyłączenia ze składania deklaracji kwartalnych dla podmiotów dokonujących dostaw towarów wymienionych w załączniku nr 13 do ustawy o VAT.
W dodawanym projektowaną ustawą dziale Xa są uregulowane szczególne zasady oraz przypadki odpowiedzialności podatkowej nabywcy za zobowiązania podatkowe zbywcy.
Przedmiotem ww. odpowiedzialności podatkowej nabywcy, wprowadzonej w dodawanym do ustawy art. 105a, są zaległości podatkowe wynikające z niewpłaconego podatku VAT powstałego w związku z dokonaniem dostawy towarów wymienionych w dodawanym do ustawy załączniku nr 13, obejmującym m.in. wyroby stalowe i paliwa. Zakresem podmiotowym odpowiedzialności solidarnej objęci zostali podatnicy podatku od towarów i usług, na rzecz których jeden dostawca dokonał dostawy ww. towarów w jednym miesiącu na kwotę większą niż 100.000 zł netto oraz jeżeli w momencie dokonania dostawy towarów wiedzieli oni lub mieli uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że cała kwota podatku lub jej część, przypadająca na dostawę tych towarów nie zostanie wpłacona na rachunek urzędu skarbowego.
Podstawą objęcia nabywcy odpowiedzialnością solidarną jest wyłącznie zaległość podatkowa dostawcy wynikająca z niewpłaconego przez niego podatku. Będzie to zatem podatek wynikający z deklaracji lub z decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego, jeśli zostanie określony je w innej wysokości, na podstawie których zostanie wystawiony tytuł wykonawczy. W konsekwencji nie będzie możliwe orzeczenie odpowiedzialności solidarnej w przypadku gdy dostawca wykaże w swoim rozliczeniu kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
W art. 105a ust. 3 określono również w jakich przypadkach należy uznać, że podatnik miał uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że cała kwota podatku lub jej część, przypadająca na dokonaną na jego rzecz dostawę tych towarów nie zostanie przez dostawcę uregulowana, jeżeli wskazywały na to szczególne okoliczności towarzyszące tej dostawie towarów, w szczególności jeżeli cena podlegająca przez niego zapłacie za dostarczone mu towary była niższa od wartości rynkowej.
Z kolei w projektowanym art. 105a ust. 4 ustawy o VAT wprowadzono przesłanki, których spełnienie wyłącza zastosowanie odpowiedzialności solidarnej. Przesłankami tymi są:
- nabycie paliw na stacjach paliw do standardowych zbiorników pojazdów,
- powstanie zaległości podatkowych nie wiązało się z uczestnictwem podmiotu dokonującego dostawy w nierzetelnym rozliczaniu podatku w celu odniesienia korzyści majątkowej,
- wykazanie przez nabywcę, że warunki dostawy na jego rzecz były uzasadnione praktyką handlową, w szczególności przyznanym zwyczajowym rabatem,
- złożenie przez dostawcę kaucji gwarancyjnej, która pojawi się jako nowa instytucja, oraz wpisanie dostawcy na listę podmiotów dokonujących dostaw towarów wymienionych w nowym załączniku nr 13 do ustawy o VAT.
Ministerstwo Finansów wskazuje również, że regulacje wprowadzone przedmiotową ustawą w zakresie odpowiedzialności solidarnej są zgodne z art. 205 dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym w sytuacjach, o których mowa w art. 193-200 oraz art. 202, 203 i 204, państwa członkowskie mogą postanowić, że osoba inna niż osoba zobowiązana do zapłaty VAT będzie solidarnie odpowiedzialna za zapłatę VAT.
Projektowane przepisy mają wejść w życie z dniem 1 października 2013 r. i będą dotyczyły dostaw dokonanych od 1 października 2013 r.
Źródło: www.legislacja.rcl.gov.plZobacz szkolenia:

