- tel.: 42 235 31 95
- fax.: 42 235 31 96
- szkolenia@izbapodatkowa.pl
Zapraszamy do kontaktu
W ocenie PKPP Lewiatan zasada nakładająca na podatników rozliczających się kwartalnie obowiązku zapłaty zaliczek w dwóch pierwszych miesiącach kwartału stawia pod znakiem zapytania sens regulacji umożliwiających kwartalne rozliczenie podatnikom innym niż mali podatnicy. Zdaniem PKPP Lewiatan ustawodawca powinien zapewnić możliwość składania deklaracji kwartalnych bez konieczności wpłacania przez innych niż mali podatnicy zaliczek comiesięcznych, o których mowa w art. 103 ustawy o podatku od towarów i usług.
W ocenie Ministerstwa Finansów umożliwienie składania deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług podatnikom innym niż mali podatnicy (tzw. „dużym podatnikom”) w okresach kwartalnych bez obowiązku zapłaty zaliczek w dwóch pierwszych miesiącach kwartału, będzie miało istotny, negatywny wpływ na dochody budżetu państwa. Przede wszystkim należy zaznaczyć, że likwidacja ww. miesięcznych zaliczek spowoduje w roku jej wprowadzenia ujemne miliardowe skutki budżetowe. Już przy założeniu, że likwidacja ta nie spowoduje wzrostu liczby podatników rozliczających się kwartalnie skutki te wyniosłyby ok. 3 mld zł (skutki zostały oszacowane przez Ministerstwo Finansów na podstawie bieżących deklaracji kwartalnych składanych przez tzw. „dużych podatników”). Przyjmując jednak, że liczba podatników korzystających z tej formy rozliczenia podwoiłaby się (co jest bardzo prawdopodobne), to ujemne skutki dla budżetu wyniosłyby już ok. 6 mld zł. Ponadto, z uwagi na znaczący udział dochodów z podatku od towarów i usług w dochodach ogółem budżetu państwa (ok. 40%), możliwe jest pogorszenie się płynności budżetowej w związku z likwidacją przedmiotowych zaliczek. Szczególnie niebezpieczna byłaby sytuacja, w której przy konieczności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług w pierwszym kwartale roku, mógłby wystąpić brak środków na dokonanie takich zwrotów.
Dodatkowo Ministerstwo Finansów zauważa, że liczba podatników podatku od towarów i usług korzystających z tej formy rozliczania podatku od towarów i usług stopniowo się zwiększa. Zatem, dokonanie zmiany tej formy rozliczania podatku od towarów i usług nie uważa się za zasadne.
Źródło: www.mf.gov.pl
- Stanowisko Ministerstwa Finansów w sprawie barier podatkowych – art. 87 ust. 6 w związku z ust. 2, 2a, 4a-4f ustawy o podatku od towarów i usług więcej ›››
- Stanowisko Ministerstwa Finansów w sprawie barier podatkowych – art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług więcej ›››
- Stanowisko Ministerstwa Finansów w sprawie barier podatkowych – art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług więcej ›››

