- tel.: 42 235 31 95
- fax.: 42 235 31 96
- szkolenia@izbapodatkowa.pl
Zapraszamy do kontaktu
Aktualności podatkowe
Kolejne zmiany przepisów w zakresie VAT
26 maja 2014
Ministerstwo finansów przygotowało kolejny projekt rozporządzenia do ustawy o VAT. Jest on związany ze zmianami przepisów jakie zostały dokonane w ww. ustawie od 1 kwietnia 2014 r., które dotyczyły prawa do doliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami odnoszącymi się do pojazdów samochodowych.
Ministerstwo finansów w projekcie rozporządzenia z dnia 12 maja 2014 r. w sprawie przypadków, w których nie stosuje się warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu stara się naprawić swój błąd polegający na znacznym zawężeniu od 1 kwietnia 2014 r. katalogu pojazdów specjalnych, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (dalej: epp).
Obecnie (maj 2014 r.) pojazdy specjalne dające pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wymienione są w art. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy o VAT. Są to:
Obecnie (maj 2014 r.) pojazdy specjalne dające pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wymienione są w art. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy o VAT. Są to:
- agregat elektryczny/spawalniczy,
- do prac wiertniczych,
- koparka, koparko-spycharka,
- ładowarka,
- podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,
- żuraw samochodowy.
Pojazdy specjalne, które nie zostały ujęte w ww. przepisie ustawy o VAT, o przeznaczeniu pogrzebowy oraz bankowóz (wyłącznie typu A i B) wymienione zostały w wydanym przez Ministra Finansów rozporządzeniu z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika (Dz. U. 2014, poz. 407). Pojazdy te (pogrzebowy i bankowóz), aby zostać zakwalifikowane do pojazdów specjalnych, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu muszą mieć wyłącznie jeden rząd siedzeń, a w przypadku posiadania dwóch rzędów siedzeń konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego dopuszczalnej masy całkowitej, która ma być większa niż 3 tony.
Wskazane wyżej przepisy zawarte w rozporządzeniu z 27 marca 2014 r. dają, w większości wypadków, wirtualną możliwość pełnego odliczenia podatku wobec nieprowadzenia epp. Jako przykład można tu wskazać podatników działających w sektorze pogrzebowym. Większość karawanów jakimi dysponują ci podatnicy ma dopuszczalną masę całkowitą mniejszą niż 3 tony, a równocześnie pojazdy te mają dwa rzędy siedzeń. W konsekwencji, aby moża było odliczyć VAT w 100% od wydatków związanych z tymi pojazdami konieczne jest prowadzenie dla takich pojazdów epp. Ministerstwo finansów sądzi bowiem, że przedsiębiorca pogrzebowy jeśli będzie dysponował karawanem do przewozu zwłok o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3 ton, który posiada dwa rzędy siedzeń będzie ten pojazd wykorzystywał do celów prywatnych (wyjazd samochodem pogrzebowym na wczasy?).
Dlatego też projektowane rozporządzenie ma umożliwić podatnikom wykorzystującym pojazdy pogrzebowe oraz bankowozy typu A i B pełne odliczenie podatku od tych pojazdów i związanych z tymi pojazdami wydatków niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej oraz ilości rzędów siedzeń w tych pojazdach. Wprowadzony ma zostać warunek, że pojazdy te mają wykorzystywać podatnicy, których przedmiotem działalności gospodarczej są odpowiednio usługi pogrzebowe i transport wartości pieniężnych.
Dodatkowo w projektowanym rozporządzeniu do katalogu pojazdów specjalnych, dla których nie trzeba będzie prowadzić epp dodano pojazdy o przeznaczeniu pomoc drogowa. Pojazdy te muszą jednak posiadać nadwozie konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu uszkodzonych pojazdów.
Oczywiście dodatkowym warunkiem dotyczącym ww. pojazdów specjalnych jest to, że z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynikać ma, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym i spełnione są warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla tych przeznaczeń.
Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie 1 czerwca 2014 r. Ministerstwo finansów nie zdecydowało się wprowadzić ww. przepisów z mocą wsteczną od 1 kwietnia 2014 r. Będzie to oznaczało, że za okres 1 kwietnia – 31 maja 2014 r. podatnicy, którzy chcieliby uzyskać pełne odliczenie podatku od samochodów wymienionych w ww. projekcie rozporządzenia z dnia 12 maja 2014 r. musieli złożyć dla tych pojazdów druki VAT-26 w urzędzie skarbowym przy równoczesnym prowadzeniu ewidencji przebiegu pojazdu dla tych pojazdów w tym okresie.
Wojciech Zajączkowski
Wskazane wyżej przepisy zawarte w rozporządzeniu z 27 marca 2014 r. dają, w większości wypadków, wirtualną możliwość pełnego odliczenia podatku wobec nieprowadzenia epp. Jako przykład można tu wskazać podatników działających w sektorze pogrzebowym. Większość karawanów jakimi dysponują ci podatnicy ma dopuszczalną masę całkowitą mniejszą niż 3 tony, a równocześnie pojazdy te mają dwa rzędy siedzeń. W konsekwencji, aby moża było odliczyć VAT w 100% od wydatków związanych z tymi pojazdami konieczne jest prowadzenie dla takich pojazdów epp. Ministerstwo finansów sądzi bowiem, że przedsiębiorca pogrzebowy jeśli będzie dysponował karawanem do przewozu zwłok o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3 ton, który posiada dwa rzędy siedzeń będzie ten pojazd wykorzystywał do celów prywatnych (wyjazd samochodem pogrzebowym na wczasy?).
Dlatego też projektowane rozporządzenie ma umożliwić podatnikom wykorzystującym pojazdy pogrzebowe oraz bankowozy typu A i B pełne odliczenie podatku od tych pojazdów i związanych z tymi pojazdami wydatków niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej oraz ilości rzędów siedzeń w tych pojazdach. Wprowadzony ma zostać warunek, że pojazdy te mają wykorzystywać podatnicy, których przedmiotem działalności gospodarczej są odpowiednio usługi pogrzebowe i transport wartości pieniężnych.
Dodatkowo w projektowanym rozporządzeniu do katalogu pojazdów specjalnych, dla których nie trzeba będzie prowadzić epp dodano pojazdy o przeznaczeniu pomoc drogowa. Pojazdy te muszą jednak posiadać nadwozie konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu uszkodzonych pojazdów.
Oczywiście dodatkowym warunkiem dotyczącym ww. pojazdów specjalnych jest to, że z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynikać ma, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym i spełnione są warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla tych przeznaczeń.
Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie 1 czerwca 2014 r. Ministerstwo finansów nie zdecydowało się wprowadzić ww. przepisów z mocą wsteczną od 1 kwietnia 2014 r. Będzie to oznaczało, że za okres 1 kwietnia – 31 maja 2014 r. podatnicy, którzy chcieliby uzyskać pełne odliczenie podatku od samochodów wymienionych w ww. projekcie rozporządzenia z dnia 12 maja 2014 r. musieli złożyć dla tych pojazdów druki VAT-26 w urzędzie skarbowym przy równoczesnym prowadzeniu ewidencji przebiegu pojazdu dla tych pojazdów w tym okresie.
Wojciech Zajączkowski
Zobacz także:


Data aktualizacji: 2021-07-22