- tel.: 42 235 31 95
- fax.: 42 235 31 96
- szkolenia@izbapodatkowa.pl
Zapraszamy do kontaktu
W opisie zdarzenia przyszłego wskazano, że wnioskodawca, który jest liderem na rynku polskim w hurtowej dystrybucji produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych zamierza wziąć udział w akcji promocyjnej skierowanej do klientów, z których część będzie osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (konsumenci) a cześć osobami fizycznymi prowadzącymi pozarolniczą działalność gospodarczą, które mogą korzystać z akcji promocyjnej w dwojaki sposób. Po pierwsze mogą z niej korzystać osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, które będą nabywały towary na cele osobiste, niezwiązane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, po drugie zaś osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, nabywające towary w ramach i na cele prowadzonej działalności gospodarczej.
W tym celu wnioskodawca wskazał, że zamierza nawiązać współpracę z agencją zajmującą się obsługą programów motywacyjnych i lojalnościowych, która będzie odpowiedzialna za przekazywanie nagród, w tym m.in. będzie naliczała nagrody pieniężne w związku z dokonaniem przez Klientów zakupów premiowanych towarów oferowanych przez Wnioskodawcę.
Na tle tak przedstawionego zdarzenia przyszłego wnioskodawca chciał się dowiedzieć czy wypłacane w ramach planowanej akcji promocyjnej nagrody pieniężne stanowić będą nagrody związane ze sprzedażą premiową i jak, w przypadku pozytywnej odpowiedzi na to pytanie, będą one traktowane.
Wydając w imieniu Ministra Finansów, interpretację indywidualną z dnia 22 sierpnia 2014 r. Nr ILPB1/415-540/14-2/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą nagród pieniężnych klientom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy będą nabywali towary objęte programem w ramach i na cele prowadzonej działalności gospodarczej (natomiast w pozostałej części uznał je za prawidłowe).
Minister finansów wydając zmienioną interpretację, uznał, że:
- nagrody otrzymane przez osoby fizyczne nieprowadzące pozarolniczej działalności gospodarczej oraz osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, nabywające towary z oferty wnioskodawcy na cele osobiste niezwiązane z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą, są objęte zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy;
- nagrody uzyskiwane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, nabywające towary w ramach i na cele prowadzonej działalności gospodarczej w myśl art. 9 ust. 1 ustawy – podlegają opodatkowaniu. Na gruncie ustawy są kwalifikowane do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, tj. pozarolnicza działalność gospodarcza. Nagrody te podlegają opodatkowaniu według tych samych zasad, jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.
Korzystne stanowisko zajęte przez Ministra Finansów daje szanse na przełamanie niekorzystnej dla podatników linii orzeczniczej – dotychczas dominowało stanowisko, że to organizator jako płatnik musiał pobierać 10 proc. podatku od wartości nagrody, także gdy otrzymywał ją przedsiębiorca.
Alicja Jóźwik

