Zapraszamy do kontaktu

Aktualności podatkowe
Refakturowanie na GDDKiA kosztów oświetlenia węzła drogowego
8 września 2016
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w indywidualnej interpretacji z dnia 29 sierpnia 2016 r. nr 1061-IPTPP3.4512.370.2016.1.MK rozstrzygnął w zakresie refakturowania na GDDKiA kosztów oświetlenia węzła drogowego.

Z pytaniem do organu podatkowego zwróciła się Gmina, która w związku z nowelizacją ustawy Prawo Energetyczne zamierza przenosić część kosztów związanych z finansowaniem oświetlenia dróg ekspresowych i autostrad przebiegających przez teren gminy oraz odcinków innych dróg krajowych na terenach niezabudowanych na Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Gmina zadała pytanie, czy obciążanie GDDKiA kosztami oświetlenia węzła drogowego poprzez refakturowanie jest postępowaniem prawidłowym.

Zdaniem Gminy opisane zdarzenie powinno być traktowane jako refakturowanie kosztów w oparciu o treść art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi, że w przypadku gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał stanowisko Gminy za nieprawidłowe. Organ wskazał na treść art. 7 ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach. Ww. przepis, znajduje zastosowanie, gdy dany podmiot pośredniczący w rzeczywistości nie jest konsumentem ostatecznym, nabywającym dany towar, a jedynie przyjmuje się że nabył ten towar, a następnie sam dokonał dostawy tego towaru.

W odniesieniu do kosztów związanych z oświetleniem węzła drogowego Gmina działa w imieniu własnym, lecz na rachunek GDDKiA. Zatem, poniesione koszty, w stosunku do których odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez dostawcę, powinny zostać przeniesione na faktycznego odbiorcę. Tym samym poniesione przez Gminę wydatki na zakup energii elektrycznej związanej z oświetleniem węzła drogowego są przedmiotem odsprzedaży dla GDDKiA. Przeniesienie tych kosztów winno zostać udokumentowane w drodze wystawienia faktury („refaktury”) na faktycznego odbiorcę energii elektrycznej, z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT.

W związku z powyższym pomimo, iż Gmina wywiodła prawidłowy skutek prawny, to ze względu na powołaną we wniosku odmienną podstawę prawną stanowisko Gminy uznano za nieprawidłowe.

oprac.: Wojciech Zajączkowski

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.